måndag, maj 22, 2006

En gnutta hopp

Finland. Landet som brukar sluta på delad sistaplats tillsammans med Malta. Som aldrig får mer än sisådär tre poäng. Dom skickar ett gäng halvtjocka hårdrockare i 30-års åldern iklädda monsterdräkter och tar hem hela klabbet. Alltihop.

Det gläder mig. Och det gläder mig så-in-i-helvete att Carola bara kom femma. Jag fröjdas i djupet av min själ. Den agnostiska motsvarigheten till änglar, trumpeter och tungomålstalande fyller mitt hjärta och jag dansar en liten glad dans. En strimma ljus tränger igenom vid horisonten. En gnutta hopp kan ändå anas någonstans därinne i snårskogen av mänsklig dumhet och ren jävla medeltidsondska. Det finns fortfarande hopp om livet.

Och runt om i hela vårt avlånga land sitter en massa högerkonservativa, vidskepliga stackare och förfasar sig. Det är nästan det bästa. Det och att Carola förmodligen lipar fortfarande...