tisdag, juli 11, 2006

Bombay

Idag åt jag lunch på Andra Långgatan, på den indiska restaurangen Bombay. Jag tror det var indier. Två av dom är jag säker på. Den tredje, kyparen, kan ha varit arab.

Det började inte bra. Kände mig osäker redan innan jag steg innanför dörren. Stod lite utanför och försökte se ut som att jag väntade på någon. Låtsades kolla klockan och sådär men jag har ju ingen klocka och där rök ju den täckmanteln så jag gick in. Kunde inte bestämma mig för var jag skulle sitta. Började med att sätta kurs mot ena hörnet men tänkte att det nog var lite instängt, vände och gick mot stora matsalen men tyckte det verkade fullt och bara ledigt vid stora bord så jag vände igen och stötte ihop med kyparen. En person? Därnere vid soffan. Gick och satte mig. Beställningen gick lätt. Två vegetariska röror. Ris till. Och naan bröd. Coke Light. Rätt gott tänkte jag sen började jag svettas. Bara lite först. Sen kom ett par och satte mig på sin vänstra sida. Hon pratade sån där tillgjord stockholmska som jag hatar, Mia bodde ihop med en tjej i Bryssel som pratade så. Det är hemskt. Började svettas ännu mer, det var droppar i pannan kunde jag känna, jag torkade mig lite förstrött runt munnen. Ytterligare ett par dyker upp. Sätter sig till höger om mig, borden står rätt tätt, dom jävlarna har lagt upp sina väskor på båda sidor om mig. Det nya paret pratar också stockholmska och maler på om gatan vi är p åoch hit och dit. Kyparen tror dom är vegetarianer, ni ser så ut. Nu rinner det nästan i pannan. Torkar mig ännu mer runt munnen, glasögonen glider hela tiden ner på näsroten. Känner mig som en tönt i rutig skjorta och shorts. Vad göra? Använda servetten? Alla har väl sett att jag torkat mig gånger flera runt munnen med den. Skiter i det. Badda? Eller bara torka? Minns inte vad jag bestämmer mig för. Tittar ner i golvet. Tar på mig keps och väska ( idiot, man sätter på sig kepan när man kommit ut!), betalar, försöker se cool ut. Går. Sätter mig på Cigarren och tar en stor Latte Macciato och lugnar ner mig. Det går rätt bra.