söndag, augusti 27, 2006

Förbannad, förtvivlad och kåt

Min kompis Mäla har börjat bli förbannad. Eller man kan misstänka att det legat och pyrt länge. Minst ett decennium, för jag minns första dan på gymnasiet när han började snacka Coca-Cola politik med en snubbe i klassen som var dum i huvudet men förvisso ändå lite rolig såhär när man tänker på det i bakspegeln... Och jag känner samma sak men har så förtvivlat svårt att sätta fingret på saker och ting och sedan sätta ord på dom. Jag har inte gåvan. Inte som Qvarna. Men det gnager i mig. Och jag vet att fastän allt dom säger låter så jävla fint är det bara lögn, förtal och ren skär ondska. Jag är nog inte typen som skriver pamfletter. Hade jag kommit från en annan samhällsklass hade jag förmodligen sprängt något, kanske mig själv inkluderat om det varit på sydligare breddgrader. Nu ligger jag mest på kvällen när jag ska sova och känner mig arg och förvirrad.

Kåt? Nja. Slängde in det för att det lät bra. Och så känns det bra att vara lite grov i mun.