onsdag, augusti 30, 2006

Långsamhetens lov

Att konsumera kultur har börjat kännas som att käka på Burger King. Det ska gå så jävla fort och vara enkelt och snyggt förpackat. Visst, det är lätt att få i sig men det är ju bara tomt. Alla dessa sit-coms, deckare, reklamradiokanaler och eländiga Kanal 5 dokumentärer. Jag är värd mer. Fan i mig. Så jag har börjat göra motdrag. Försöker läsa böcker som är skrivna omständligt och förr i tiden. Inte slökolla tv, välja program. Inte se en massa snabbproducerad amerikansk skitfilm. Det finns ju hur mycket som helst annat att välja på. Världshistorien har producerat enorma mängder kultur som ger lite större känslor, som föder stora tankar som stannar kvar längre än tills dess eftertexterna rullat förbi. Visst. Kalla mig skitnödigt pretentiös. Jag gör som jag vill och du är förmodligen en idiot. Hej då.