onsdag, februari 21, 2007

Tecken på förfall

Idag har jag avnjutit ett exemplar av den semla som av Svenska Semleakademin utsetts till årets främsta. Bakad av Askims Brödbods egna bageri, en affär och ett bageri jag förövrigt inte skulle tveka att rekommendera till vem som helst, och ytterst välsmakande på alla sätt och vis. När jag satt där och njöt kom jag inte helt osökt att tänka på ett fenomen som är vansinnigt motbjudande: hetvägg. Hetväggen kastade en mörk skugga över hela min barndom. Otaliga är de semlor min far har förstört genom att hälla varm mjölk över dom för att sedan fullfölja perversionen genom att äta dom med sked. Hetvägg hamnar på samma lista som att tycka om glass med romrussin smak samt ha med sig inneskor i en påse när man går på fest. De är alla sorgliga och otvetydiga tecken på att man blivit vuxen och snart ska dö.