söndag, september 16, 2007

Hårdrock


Omslaget till Slayers "Seasons in the Abyss" från 1990, en skiva som fick mina frikyrkliga föräldrar gå i taket fullständigt. Då var jag så förbannad på dom så jag nästan tog till lipen men nu såhär femton år senare kan jag ändå ha en viss förståelse för deras reaktion. Men det blev folk av mig med. Mer eller mindre. Annars har jag lyssnat mycket på Skid Rows första och självbetitlade platta från -89. Låtar som "18 and Life" och kanske framför allt "I Remember You" får än idag kropssbehåringen att ställa sig i givakt. Det är sällan man stöter på ett musikaliskt hantverk av den typen nuförtiden och det gäller både text och musik.

Och när man talar om hårdrock kommer man inte förbi en kille jag känner till som heter Tord. På fjärde plats på min fem-i-topp lista över erotiska fantasier har vi en liten historia om hur jag sätter mig på tåget och drar upp till Stockholm där jag under ett dygn i T´s lägenhet blir trakterad med sprit & knark och får en guidad tur av denne gigant genom hårdrockens historia so far. Från A till Ö. Årtal och anekdoter en masse. Söte Jesus, det hade vart nåt det.