måndag, april 12, 2010

Din sill

"Sitter just nu och färdigställer århundradets aprilskämt. Det är bara några detaljer som ska finslipas. Offret är den "vän" som för någon vecka sedan anklagade mig för både det ena och det andra."

Sent häromkvällen ringer telefonen. Det är ovan nämnde "vän" på tråden. Han darrar på rösten. Kan knappt hålla tillbaka snyftningarna. I drygt en vecka har han våndats. Inte kunnat sova. Misskött sitt jobb. Försummat familjen. Det enda han haft i tankarna är det fruktansvärda aprilskämt som kastar sin skugga över honom. Själv satt jag här i min ända och visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Men eftersom jag är en så fin person som jag ju är vill jag på det här sättet meddela att du kan slappna av. Det finns inget aprilskämt. Har aldrig funnits. Du kan känna dig trygg igen...